Perşembe, Ekim 31, 2024

Felsefe

“İyi olma” ve Patoloji Üzerine Felsefe

Geçmişten günümüze insanlığın en büyük mücadelelerinden ve sorgulamalarından biri olan hastalık kavramı üzerine felsefi bir bakış açısı.

Her Şeyin ve Her Yerin Felsefesi: Zaman

"Bu şey her şeyi yutar; Kuşları, hayvanları, ağaçları, çiçekleri; Demiri kemirir, çeliği ısırır; Sert taşları öğütür; Kralı öldürür, şehri yıkar, Dağı bile ezer." (The Hobbit filminde Gollum'un Bilbo'ya sorduğu bilmece; cevabı yazının sonunda.) Bugün, dün,...

Pantheon’un Gözü: Oculus Felsefesi

     Hiç İtalya’ya gittiniz mi? Gittiyseniz Romalıların meşhur “Chi va a Roma e nun vede la Ritonna asino va e asino ritorna.” ''Roma'ya seyahat eden ve Pantheon'u ziyaret etmeyen budala olarak gelir ve...

Yasak Elma’dan Fast Food Kültürüne: Yemeğin Felsefesi

Yemeğin insan yaşamındaki düşünsel önemi ve kültürlerinin felsefi yolculuğu üzerine kısa bir deneme.

Dünyada Artan Sağ Liderlere ‘Popülist’ Bakış

ÖZ  Popülizmin siyasette kullanımından öte son çeyrek yüzyılda dünyada artan sağ popülist liderleri ele alacağız. Sağ popülist liderlerin ‘karizmatik otorite’lerine Weber açısından bakarken aynı zamanda liderlerin toplumu bir arada tutmak için uyguladıkları ‘kolektif bilinç’ meselesini...

Yaşamın Temel Problemi: Can Sıkıntısı

Hepimizin hayatında en az bir defa yaşadığı can sıkıntısına felsefi bir bakış. Can sıkıntısını anlamlandırma ve yaşama katma üzerine birkaç düşünce.

Bildiğim Her Şeyi Unutarak Sinema Yapıyorum: Ahmet Uluçay

Sanat, özgün ve özerk bir kimlik arayışının entelektüel etkinlik alanıdır. Sanatın birey üzerinde kendi olmayı öğreten bir özgürleşme öğretisi vardır. Sanatçı ise kültürel ve etik koşulların biçimlendirdiği bir benlikten ayrılarak kendi özerk kimliğini oluşturma doğasına sahiptir. Bununla birlikte sanatçı, bilinen toplumsal normlara karşı bağımsızlaşma yolunu seçer.

Bir Felsefe ve Din Çatışması Örneği: Errores Philosophorum

İslam filozoflarının düşünceleri tercüme yoluyla 12 ve 13. yüzyıllarda Batı’ya aktarılmıştır. İslam dünyasında olduğu gibi felsefi düşüncenin vahye uygunluğu Batı’da da tartışılmış ve bu yönde dönemin ünlü teologları tarafından reddiyeler yazılmıştır. Hristiyan vahyini korumak amacıyla ortaya çıkan reddiye türü bu eserler Ortaçağ Batı Düşüncesine canlılık katmıştır. İslam filozoflarına yönelik ilk reddiye Thomas Aquinas’a (1225-1274) ait Summa Contra Gentiles adlı eserdir. İslam filozoflarına yönelik özellikle Meşşâî filozoflara karşı bir diğer eser ise Errores Philophorum’dur. Bu eser Thomas Aquinas’ın öğrencisi Romalı Giles’e (1247-1316) aittir. Bir Ortaçağ Batı Düşüncesi ürünü olan Errores Philosophorum felsefe ve din çatışmasını gözler önüne seren bir çalışmadır. Hristiyan inancını Aristoteles’e karşı müdafaa eden bu eser felsefenin din karşısındaki konumunu da ortaya sermektedir.

Recent posts

Google search engine

Popular categories