Felsefe

Platon’un Phaidon Diyaloğunda Dualizm: Ruh-Beden Ayrımının Analizi

Phaidon diyalogu, Sokrates'in hayatının son anlarını konu edinerek, özellikle ölüm ötesi deneyimler ve düalizm gibi metafizik temalar üzerinde yoğunlaşmaktadır. Bu diyalog, klasik tragedya ögeleri taşıyarak, Sokrates'in son anlarında Kebes ve Simmias gibi diyalog katılımcılarıyla gerçekleştirdiği derinlemesine argümanlar aracılığıyla ruhun ölümsüzlüğü konusunda kapsamlı bir tartışmayı içermektedir.

Halkların Ölümü ve Hegel Felsefesinde Tarihi Süreç

Hem yaşadığımız çağda hem de tarihte incelediğimizde pek çok olaylarla karşılaşırız. Bu karşılaşmalarımızın ve tanıklıklarımızın pek çoğu yıkıcı eylemlerle örülü, insan vicdanını sarsan muamelelerle sarılı olabilir. Bu durumda yapmamız gereken iki şey vardır, ya...

Kime Göre, Neye Göre Hocam?

Sofistlerin bilgi anlayışına göre bilgi, ancak öznenin duyuları ile elde edilir. Bu anlamda insan ancak duyumsadığı şeyin bilgisine sahip olabilir.

Altın Ortayı Bulmak: Aristoteles

İyi nedir? Nasıl iyi olunur? Ne iyidir? Belki de insanlığın başından beri defalarca sorulmuş, tanımlanmış, açıklanmış bu soruların Aristoteles’e göre tanımı şu şekildedir; öncelikle, iyilik, erdemdir, iyi olmak erdemli olmaktır ve kişi iyiliğe ancak...

Sosyal İzolasyon ve Sinema “Three Colors: Blue”

Kieslowski filmde ne anlatmaya çalıştığını şöyle belirtmiştir: “Sevdiklerini kaybetmiş bir kadının perspektifinden dünyanın neye benzediğini anlatmak istedik. Kadın için önemli olan nedir? Dünyaya nasıl tepki göstermektedir? Nelere bakmaktadır?” (Toker, 2020). Three Colors: Blue'daki Julie karakterinin yanı sıra Kieslowski'nin diğer film karakterleri incelendiğinde, kadın profili üzerinden yaratmak istediği özgürlük imgesinin önemini P. McGavin ve Z. Banas (2016) ile yaptığı röportajda şöyle aktarmıştır: “Oyunculara özgürlük hissi vermek ve filmde rollerinden fazlasına katkıda bulunduklarını hissettirmek için çaba gösteriyorum. Onlar hayat deneyimlerini kullanırken, ben de onlardan öğreniyorum." Kişinin varoluşu, özgürlüğüne mi bağlıdır? İnsan gerçek özgürlüğün özüne, duyduğu bunaltıyı hiçliğe dönüştürmesiyle ulaşabilir miydi? Özgürlüğü hiçlikle kuracağı bağda bulacağına inanan Julie'nin, evden ayrılırken yanında götürdüğü tek şey Anna’nın odasında asılı duran o mavi avizedir. Nitekim bu duruma varlığın nesneyle ilişkisini sorgulayan Roquentin şu düşüncesiyle değinmiştir: “Nesnelerin insana dokunmaması gerekir çünkü onlar canlı değildir. Aralarında yaşar, onları kullanır, sonra yerlerine koyarız; yararlıdırlar, işte o kadar. Oysa bana dokunuyorlar. Çekilmez bir durum bu. Onlarla bağlantı kurmak korkutuyor beni. Sanki hepsi birer canlı hayvan gibi.” Film, Julie'nin insanlarla yeniden bağlantı kurma ve varoluşunun anlamını bulma sürecini hiçlikle ören bir dinamizmle başlamıştır. Varoluşun anlamını, sonuç olarak Julie'nin özgürlüğünü ve yaşamını anlamlandırma sorumluluğunu taşıdığına dair güçlü bir mesaj sunmuştur.

Fârâbî Perspektifinde Felsefe ve Din İlişkisi: Sembolizm, Gerçeklik ve Toplumsal İdeal

Felsefe ve din, Ortaçağ Arap Müslüman polimatları için iki önemli bilgi kaynağını teşkil eder. Felsefe ile din arasındaki temel farkın doğurduğu ontolojik ve epistemolojik ayrılıklar sebebiyle, Orta çağ İslam düşünce geleneğinde, özellikle Gazzâlî ve İbn Rüşd arasındaki tartışmada görüldüğü üzere, bu iki alan arasındaki etkileşim sıklıkla çatışma biçiminde kendini gösterir. Gazzâlî ve İbn Rüşd polemiğinin aksine, Fârâbî'nin siyaset felsefesi bağlamında, felsefe ile din arasındaki etkileşimin bir uyumlu birliktelik biçiminde yorumlandığı görülmektedir.

Nasıl Yabancılaşırız?

Birey, yaşadığı hayat içerisinde kendisine birtakım anlamlar bulmalıdır; ya bunu yaratmalı ya da olduğu yerden çekip almalıdır. Zamanla kendi anlam dünyasını oluşturan bireyin ne ölçüde mutlu olacağı göreceli bir durumdur... Ama şunu sormak istiyorum:...

İdeoloji ve İnsanlık Portresi: Şahinler ve Serçeler (Pasolini,1966) Filminde Marksist Temalar

Pier Paolo Pasolini'nin ideolojik sinema dili ile yarattığı Şahinler ve Serçeler (Uccellacci e Uccellini,1966), Marx'ın sınıf ayrımını temel alarak sınıflar arası çatışmayı, özel mülkiyet sorununu ve tanrı inancını sorgulamak adına izleyiciyi bir yolculuğa çıkarıyor.

Recent posts

Google search engine

Popular categories